PharmaOmega Cardio Omega-3
PharmaOmega Cardio is the prescription-strength omega-3 fish oil supplement that does't require a prescription. Cardio is specially formulated for the needs of anyone who is concerned about protecting their heart.
Omega-3 fatty acid supplements can reduce cardiovascular events such as death, heart attacks, and strokes. They can also slow the progression of atherosclerosis, a disease in which plaque builds up on the insides of arteries.
Regular Omega-3 fatty acids intake is recommended by American Heart Association for healthy people, and those at high risk of (or who have) cardiovascular disease. Increasing omega-3 fatty acid intake through foods is preferable. However, many people are not able to get enough omega-3 by diet alone.
The availability of high-quality omega-3 fatty acid supplements, free of contaminants, is an important condition to their use.
Proven Health Benefits
Omega-3 fish oil has a nubmer of Scientifically Proven health benefits:
- Reduced triglyceride levels (hypertriglyceridemia)
There is strong scientific evidence from human trials that omega-3 fatty acids from fish or fish oil supplements (EPA + DHA) significantly reduce blood triglyceride levels. The American Heart Association, in its 2003 recommendations, reports that supplementation with 2-4 grams of EPA + DHA each day can lower triglycerides by 20-40%.
- 1. Harris WS. n-3 fatty acids and serum lipoproteins: human studies. Am J Clin Nutr 1997;65(5 Suppl):1645S-1654S.
- 2. Sanders TA, Oakley FR, Miller GJ, et al. Influence of n-6 versus n-3 polyunsaturated fatty acids in diets low in saturated fatty acids on plasma lipoproteins and hemostatic factors. Arterioscler Thromb Vasc Biol 1997;17(12):3449-3460. PubMed
- 3. Harris WS, Dujovne CA, Zucker M, et al. Effects of a low saturated fat, low cholesterol fish oil supplement in hypertriglyceridemic patients. A placebo-controlled trial. Ann Intern Med 1988;109(6):465-470. PubMed
- Cardiovascular disease prevention
Several high-quality studies report that in people with a history of heart attack, regular consumption of oily fish (200-400 grams of fish each week equal to 500-800 mg of daily omega-3 fatty acids) or fish oil omega-3 supplements (containing 850-1800 mg of EPA + DHA) reduces the risk of non-fatal heart attack, fatal heart attack, sudden death, and death due to any cause.
- 1.Bucher HC, Hengstler P, Schindler C, et al. N-3 polyunsaturated fatty acids in coronary heart disease: a meta- analysis of randomized controlled trials. Am J Med 2002;112(4):298-304. PubMed
- 2. Anonymous. Dietary supplementation with n-3 polyunsaturated fatty acids and vitamin E after myocardial infarction: results of the GISSI-Prevenzione trial. Gruppo Italiano per lo Studio della Sopravvivenza nell'Infarto miocardico. Lancet 1999;354(9177):447-455.
- 3. Marchioli R, Barzi F, Bomba E, et al. Early protection against sudden death by n-3 polyunsaturated fatty acids after myocardial infarction. Time-course analysis of the results of the gruppo italiano per lo studio della sopravvivenza nell'infarto miocardico (GISSI)-prevenzione. Circulation 2002;105(16):1897-1903.
- 4. Burr ML, Sweetham PM, Fehily AM. Diet and reinfarction. Eur Heart J 1994;15(8):1152-1153.
- 5. Singh RB, Niaz MA, Sharma JP, et al. Randomized, double-blind, placebo-controlled trial of fish oil and mustard oil in patients with suspected acute myocardial infarction: the Indian experiment of infarct survival--4. Cardiovasc Drugs Ther 1997;11(3):485-491. -470. PubMed
- Lower blood pressure
There is strong scientific evidence from multiple human trials that intake of omega-3 fatty acids slightly reduces blood pressure. Reductions of 2-5 mmHg have been observed, and benefits may be greater in those with higher blood pressures. Experiments suggest that omega-3 fatty acids stimulate relaxation of endothelial cells in the walls of blood vessels.
- 1. Mori TA, Bao DQ, Burke V, et al. Docosahexaenoic acid but not eicosapentaenoic acid lowers ambulatory blood pressure and heart rate in humans. Hypertension 1999;34(2):253-260. PubMed
- 2. Morris MC, Sacks F, Rosner B. Does fish oil lower blood pressure? A meta-analysis of controlled trials. Circulation 1993;88(2):523-533.
- 3. Morris MC, Taylor JO, Stampfer MJ, et al. The effect of fish oil on blood pressure in mild hypertensive subjects: a randomized crossover trial. Am J Clin Nutr 1993;57(1):59-64. PubMed
- 4. Appel LJ, Miller ER, III, Seidler AJ, et al. Does supplementation of diet with 'fish oil' reduce blood pressure? A meta-analysis of controlled clinical trials. Arch Intern Med 1993;153(12):1429-1438.
- Reduced risk of atherosclerosis
Regular intake of fish or fish oil supplements reduces the buildup of atherosclerotic plaques in arteries of the heart.
- 1. Yamada T, Strong JP, Ishii T, et al. Atherosclerosis and omega-3 fatty acids in the populations of a fishing village and a farming village in Japan. Atherosclerosis 2000;153(2):469-481. PubMed
- 2. von Schacky C, Angerer P, Kothny W, et al. The effect of dietary omega-3 fatty acids on coronary atherosclerosis. A randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Ann Intern Med 1999;130(7):554-562. PubMed
- 3. Erkkila AT, Lichtenstein AH, Mozaffarian D, et al. Fish intake is associated with a reduced progression of coronary artery atherosclerosis in postmenopausal women with coronary artery disease. Am J Clin Nutr 2004;80(3):626-632.
- Antiarrhythmic effects
There is promising evidence that omega-3 fatty acids may decrease the risk of cardiac arrhythmia, which can lead to sudden cardiac death.- 1.Christensen JH, Gustenhoff P, Ejlersen E, et al. n-3 fatty acids and ventricular extrasystoles in patients with ventricular tachyarrhythmias. Nutr Res 1995;15(1):1-8.
- 2. Christensen JH, Gustenhoff P, Korup E, et al. Effect of fish oil on heart rate variability in survivors of myocardial infarction: a double blind randomised controlled trial. BMJ 1996;312(7032):677-678. PubMed
PharmaOmega Cardio Ingredients

Precautions
People taking more than 3 grams of omega-3 fatty acids from capsules
should do so only under a physician’s care. High intakes could cause excessive
bleeding in some people.
